čtvrtek 5. dubna 2012

Jede, jede mašinka. Nebo nejede?

Je zajímavé, v kolika zemích lidé obecně nadávají na místní železnici. Obvykle si stěžují na to, že je předražená a/nebo zcela nespolehlivá. Slyšel jsem to v Dánsku, Itálii, Polsku, Pobaltí, na Slovensku, u nás... A slyšel jsem to i v Belgii.


Belgičané si na jednu stranu dobírají Nizozemce, kteří nedávno nakoupili nové osobní vlaky, a nevšimli si, že v nich chybí záchody, takže cestující místo na toaletu musí chodit do místnosti průvodčích a ve výsledku jsou naštvaní ti i ti. Na druhou stranu je podle všeho nejoblíbenější zábavou belgických drah neustálá hrozba stávky. Sem tam dokonce přestanou hrozit a opravdu zastaví provoz, přičemž není možné odhadnout, kdy a proč se tak může stát.

Při vyhlašování stávek se řídí heslem: "Důvod se vždycky najde." A proto stávkují například tehdy, když se zaměstnancům nezvýší platy, když se zvýší platy manažerům, když se zvýší ceny jízdenek, když se nezvýší ceny jízdenek, když jezdí některé vlaky příliš plné, když jezdí některé vlaky příliš prázdné, když nějaký vlak někoho srazí, když se některý pasažér naštve a zbije průvodčího, když nějaký strojvůdce usne a nezastaví ve stanici, když nějaký strojvůdce usne a způsobí nehodu, a vůbec kdykoli nějaký strojvůdce usne...

České dráhy mají ve své mediální image zjevně ještě stále rezervy. Ovšem to, co je zdobí nejvíc, tedy častá zpoždění spojů, platí i pro belgické NMBS. Na přípoje si tam ovšem nehrají vůbec. Jednou jsem tak získal brzy ráno hodinku navíc na prohlídku nádraží v Antverpách. Což o to, ta budova je překrásná a doufám, že se tam někdy dostanu i za světla, ale občas by člověk radši tu prohlídku vyměnil za jistotu, že stihne letadlo. No, aspoň jsem pak tak dlouho nečekal na tom letišti.

Tentokrát jsem pro změnu plánoval navštívit Mechelen, protože jsem tam chtěl přestupovat cestou z Eindhovenu přes Turnhout do Gentu. Ve vlaku z Turnhoutu mi zavolala Rebecca, že je prý nějaký problém mezi Mechelenem a Gentem a vlaky tam buď nejezdí nebo mají zpoždění. Řekl jsem, že to tedy vezmu místo Mechelenu až do Bruselu a přestoupím tam. O chvíli později volala znovu, že na trati mezi Bruselem a Gentem je taky nějaký problém.

Vystoupil jsem tedy nakonec v Mechcelenu a šel zjistit, o co jde. Na obrazovce s odjezdy jsem žádný vlak do Gentu nenašel. V jízdním řádu jsem si našel, že má jet v 15:23, ale ten jsem mezi nejbližšími odjezdy nenašel. Rebecca řekla, že si mám zajít do nějaké kavárny a počkat tam, než pro mne tak za hodinu přijede.

Cestou jsem se pro jistotu zastavil na informacích a zeptal se, co je za problém mezi Mechelenem a Gentem. Dostalo se mi naprosto nevinné odpovědi, že mezi Mechelenem a Gentem žádný problém není. Jo a ten spoj v 15:23 normálně jede, jen se z technických důvodů neobjevil na tabuli odjezdů. Bude na nástupišti pět. Zavolal jsem Rebeccu a řekl jí, ať se vrátí domů. A během toho krátkého hovoru se ten vlak najednou na té tabuli objevil. Stalo se vám někdy něco takového u Českých drah?

P.S.: Když jsem přijel do Gentu, dozvěděl jsem se, že je pro změnu nějaký problém mezi Antverpami a Gentem, kudy vede alternativní cesta z Turnhoutu, a vlaky tam nejezdí.

2 komentáře:

  1. Tak to holandske vlaky nejedou jenom kdyz napadne 2cm snehu nebo kdyz na koleje napada na podzim listi... Ale jinak jezdi na cas.

    OdpovědětVymazat
  2. S tim uplne nesouhlasim. Sice jsem s nimi tolik nenajezdil, ale tehdy zpozdeni meli i oni.

    OdpovědětVymazat