středa 9. září 2009

Nejen chlebem živ je člověk

Asi před pěti minutami to byly přesně tři týdny, co jsem poprvé otevřel dveře svého nového domova. I když musím přiznat, že jsem si nejdřív spletl barák a chvíli se dobýval k někomu jinému. Naštěstí jsem ho nevzbudil nebo nebyl doma. Původně jsem to chtěl pojmout jako nějaké shrnutí, ale to bych si sebral témata, ke kterým jsem se chtěl dostat dřív. Tak jedno urychlím. Jídlo. Věc, které jsem se tu bál asi ze všeho nejvíc.

A upřímně řečeno musím uznat, že ne zcela neoprávněně. Opravdu tady všichni zobou nejradši hamburgery a sendviče, jen občas to proloží pizzou. Domu si nejčastěji kupují pečené kuře, které postupně po částech ohřívají v mikrovlnce. Jinak vítězí titulní chleba s burákovým máslem.

Každopádně je tu věc, o které jsem předem nevěděl. Severní Karolína je proslavená svým vepřovým barbecue. Nikde jinde ho prý nedělají tak dobré jako tady. Měl jsem zatím příležitost jednou a musím říct, že to maso bylo výborné. Jen mě překvapilo, když si všichni kromě mě nechali to maso dát mezi dvě půlky housky. No, vlastně mě to ani moc nepřekvapilo.

Jinak jsem otestoval zmíněné hamburgery v McDonaldu a Chic-Fil-A. První je prakticky stejné jako u nás, druzí, kteří se chlubí tím, že kuřecí hamburger vymysleli u nich, mě upřímně řečeno nějak extra nenadchli. Čekal jsem strašně dlouho na základní verzi, a když jsem ji rozbalil, připadal jsem si jako Michael Douglas ve Volném pádu. Mnohem víc mě zaujal Subway, který jsem v Praze nikdy nevyzkoušel. Ten má potenciál a navíc je zjevně zdravější. Navíc ho máme hned vedle školy. Jen ta cena...

Taky jsem šel ozkoušet nudle v Noodles & Co. Přišel jsem ve správnou dobu, před vchodem jsem si hodil pytlíkem fazolí, trefil díru a následující oběd jsem měl zadarmo. Alexovi, mému spolubydlícímu, to tam moc nejede, ale já byl z japonských nudlí s krůtím docela spokojený. Zvlášť ta cena...

Když jsem si domu pořídil nějaké to extra levné nádobí, příbory, nože a hrnec a když přidám Alexovu pánvičku, zapékací mísu, mikrovlnku a mixér, máme tady docela dobrý základ, abychom neumřeli hlady a sem tam mohli něco ukuchtit. Navíc snad dneska večer pořídím toaster, abych měl angličtější snídaně.

Alex se obvykle omezuje na různé obdoby vaječné omelety smíchané s rajčaty a sem tam dalšími přísadami, já zatím uvařil dvakrát českou čínu a dvakrát řekněme takové moje české mexiko. Samozřejmě nepálivé. Z koření máme akorát pepř a sůl. Dvakrát oboje samozřejmě kvůli tomu, že mají moc velká balení. Ale zase to aspoň nemusím kupovat tolikrát. Alex byl každopádně z obou nadšený, protože je tu už od května a každý nový druh jídla je pro něj vysvobozením.

Zkoušel jsem i místní párky s hořčicí, ale párky jsou takové nemastné neslané a hořčice je vůbec podivnost sama, taková dost do kysela. Možná je to místní verze, i Alex říkal, že je divná, a to je z Filadelfie, tedy řekněme 550 km odsud. Párky jsem pak nakrájel do toho "mexika", ale co s hořčicí, to ještě nevím.

Brzy musím připravit třetí dávku "mexika", než se mi to zkazí, ale čekám na Alexe. Chtěl vidět, jak to dělám, aby se to naučil taky. Nikdy bych do sebe neřekl, že já budu někoho učit vařit, když to sám neumím.

Každopádně na co se těším, to je listový špenát, kuřecí prsa a fussili, které mám připravené jako další. Jestli máte někdo zajímavý recept, sem s ním, než k tomu půjdu nakupovat další přísady.

8 komentářů:

  1. Tak mě napadlo, že jste mi, Kamčo, buď ty nebo Honza, zabalili tu mojí kuchařku k tvým asi. Úplně jsem zapomněl, že nějakou mám. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Co je s cenou (Subwaye)? Čekal bych, že v domovské zemi bude nastavena kompetitivně. Když mívali nějaké akce, taky jsem podlehl a dobrý, jen jsem si představoval, že úplný originál bude ještě lepší, svěžejší, nedovážený a tak :-) - budeš po návratu muset zajít porovnat. BTW, onehdá někde psali, že na podzim chystají protikrizovou miniverzi s omezeným výběrem náplně za cca 30 korun; už aby to bylo...

    OdpovědětVymazat
  3. Tak ona ta cena zase tak spatna neni, s ohledem na vykon, ale pod pet dolaru se clovek nedostane, a kdyz jsi zvykly na Crocodily za pade, tak ti pak tech 90 korun prijde docela dost. Jinak musim rict, ze kdyz je levny dolar, tak jsou tu prekvapive dobre ceny za jidlo skoro vsude v rychlych i pomalych restauracich. Zato supermarkety jsou pomerne drahe, protoze maji vsechno "organic". Tuhle jsem sel kolem jednoho do kina a jen si chtel koupit jedno jablko, nijak extra velke. Kdyz si prodavacka rekla o dolar dvacet, podival jsem se, jestli neni zlate.

    OdpovědětVymazat
  4. Jeste nez se nekdo zepta: Vratil jsem ho a s jeji pomoci jsem vybral nejake levnejsi, za polovinu.

    OdpovědětVymazat
  5. ola, no kucharku jsme asi zbufli, dostanes ji zpatky az se vratis. Rikala jsem o ni Pavlovi a rikal, ze by neco takoveho potreboval. Fakt jsem se nad timhle clankem pobavila. tvoje mexiko je kukurice, fazole a parek? :-) nebo jak? brambory maji, muzes si udelat brgul, maji obalovane predsmazene ruzne veci, k tomu staci udelat brambory, cervene testoviny taky zvladnes, na carbonaru ti klidne poslu recept....
    jinak v subway v cr nejim, moc drahy. a co taco bells, objevil si? to bylo asi z fastfoodu nejlevnejsi. A v jakejch supermarketech nakupujes? pravda, je to uz par let, co jsem tam byla, ale wallmart byl docela levnej, a organic tam nic nebylo... a vsechno tam bylo v nekolika verzich teda...
    Jinak jsem prekvapena, ze mi ceska strava jeste nechybi, zatim mi jen chybi cernej caj, kterej zda se se v Koreji vubec koupit neda. Snidam rejzi s polivkou a kimchi uz druhej tejden a zatim v pohode. Celkove uz tu brzo budu mesic, v Koreji, a pravda, prvnich par tydnu jsem mela snidani poloevropskou nebo jsem si v seven eleven koupila kimbap, korejske sushi, za 14kc v prepoctu rulicka, dobry pomer cena vykon.

    OdpovědětVymazat
  6. at tacobells - nejlevnejsi se zdravou stravou. A napriklad peceny brambory ve Wendys, mnam, za dolar tusim?

    OdpovědětVymazat
  7. Jasne, moje mexiko je ryze, kukurice, fazole a cibule v cervene omacce a se syrem navrch, tentokrat navic s tim parkem. Ale chce to tu trochu doladit.

    Jo jo, brambory si Alex dela v mikrovlnce vzdycky tak jednu, maximalne dve, obcas k tomu kureti.

    A Wal-Mart je nejblizsi v Durhamu, cca 6 mil vzdusnou carou, takze s A+J jezdime do Trader's Joe, jinak obvykle nakupuju v Harris Teeter, ke trem mi jezdi autobusy, vlastne asi ke ctyrem. Ovsem ted jsem zjistil, ze tu jsou i nejake trhy, ve stredu a v sobotu v Carrboro a ve ctvrtek v Southern Village, to jsou takova predmesti CH.

    Tacobell jsem ted taky nasel, ze je nejblizsi v Durhamu, cca 8 mil vzdusnou carou. No, nemuzu rict, ze by to pri navsteve porad mohlo byt povazovane za "rychle" obcerstveni, nemluve o tom, ze bezplatny autobus konci asi kilometr pred nim. :-) Ale koukam, ze Wendy's tu kolem par je, i kdyz nevim presne kde, tak muzu ozkouset.

    OdpovědětVymazat
  8. Jinak dneska jsem si koupil nejake koreni, bohuzel nabidka dost mizerna, jen bazalka, neco jako provensalske a skorice, snad nekde jinde bude lepsi vyber. I kdyz neco maji cerstve, treba rozmaryn, pazitku a tak.

    OdpovědětVymazat